Tuesday, June 3, 2008

TATATERTIB MELAYAN PELANGGAN

1. Peniaga mesti bijak dalam perhubungan dengan pelanggan.
2. Wajah peniaga mesti/harus sentiasa senyum , mesra dan ramah semasa melayan.
3. Pakaian hendaklah bersih,kemas dan sesuai.
4. Peniaga hendaklah menggunakan bahasa yang manis dan sentiasa bersopan santun dan sabar. 5. Peniaga perlu menumpukan minat atau perhatian terhadap pelanggan
6. Peniaga hendaklah melayan mengikut tertib, jujur dan adil serta mendapatkan keyakinan pelanggannya.
7. Peniaga harus cuba mengenali pelanggannya dengan mengingati nama dan juga jenama serta jenis barangan yang selalu dibeli oleh pelanggan.
8. Perlu ingat perolehan hasil jualan, maju mundur , berdaya maju perniagaan anda adalah terletak pada tangan pelanggan.
9. Perwatakan peniaga akan mempengaruhi maju mundur perniagaan anda.

Umumnya pelanggan adalah Raja yang perlu anda hormati dan layani. Kejayaan melariskan jualan anda akan wujud jika anda berjaya membeli jiwa pelanggan anda. Lakukan sekarang untuk menawan jiwa pelanggan anda

No comments: