Tuesday, June 3, 2008

INSKEN


PROGRAM-PROGRAM INSKEN
a. Program Pembudayaan
Program ini adalah untuk menerapkan budaya keusahawanan kepada pelajar sekolah rendah, menengah dan universiti dan juga masyarakat umum melalui aktiviti seperti program motivasi, latihan, bengkel dan juga melalui media elektronik. Aktiviti yang dijalankan adalah seperti berikut :
I. Program Usahawan Junior
II. Program Usahawan Muda
III. Program Keusahawanan Siswa
IV. Program Pembudayaan Keusahawanan Umum

b. Program Pengenalan Keusahawanan
Memberikan pendedahan asas keusahawanan kepada bakal usahawan melalui latihan bagi memulakan perniagaan. Selain itu latihan pengukuhan juga diberikan bagi memperkukuh dan mempertingkatkan perniagaan usahawan sedia ada. Aktiviti yang dijalankan di bawah program pengenalan adalah seperti berikut :
I. Latihan Asas Perniagaan
II. Latihan Galakan Perniagaan (Kakitangan Kerajaan)
III. Skim Usahawan Siswazah (SUS)

c. Program Peningkatan Keusahawanan
Memberikan latihan kemahiran secara berterusan kepada usahawan sedia ada untuk mengukuh dan meningkatkan lagi perniagaan. Selain daripada kursus, program ini juga akan menganjurkan bengkel, seminar untuk usahawan menambahkan ilmu dan kemahiran. Kursus-kursus yang dianjurkan adalah seperti berikut :
I. Kursus Pengurusan Kewangan Strategik
II. Kursus Pemasaran
III. Kursus Usahawan Pemasar
IV. Bengkel Teknologi Pembungkusan, Pelabelan dan Penjenamaan
V. Latihan Hands-On/ Berpakej Dalam Bidang:
- Dobi, - Kek dan Pastri, - Restoran dan Katering,
- Mini Heath SPA & Beauty Saloon

d. Program Pengembangan dan Jaringan
Membangunkan Rangkaian Kerjasama dengan lain-lain Kementerian & agensi kerajaan, dewan-dewan perniagaan, persatuan perdagangan perindustrian, badan bukan kerajaan, agensi-agensi penyedia latihan dan tokoh-tokoh usahawan bagi membantu usahawan meningkatkan prestasi perniagaan melalui jalinan networking antara mereka.

e. Program Penyelidikan dan Pembangunan
Memantapkan program latihan keusahawanan melalui aktiviti seperti kajian, penyelidikan dan analisa keperluan latihan. Selain itu ia bertujuan untuk mengenalpasti peluang-peluang perniagaan baru dan berpotensi melalui aktiviti risikan pasaran dan sebagainya.

f. Program Pembangunan Kurikulum
Membangunkan kurikulum keusahawanan yang bersepadu dan memenuhi piawaian pensijilan yang diiktiraf untuk digunapakai oleh semua agensi kerajaan dan institusi latihan keusahawanan. g. Program Khidmat Nasihat dan Rujukan Keusahawanan
Memberi bimbingan dan menyediakan pusat rujukan keusahawanan bagi usahawan, bakal usahawan dan pihak-pihak yang berkaitan. Memberi bimbingan dan menyediakan pusat rujukan keusahawanan bagi usahawan, bakal usahawan dan pihak-pihak yang berkaitan.
HUBUNGI INSKEN
Institut Keusahawanan NegaraKementerian Pembangunan Usahawan dan KoperasiAras 2-3 Blok Menara MECDNo. 18, Persiaran Perdana, Presint 262652 Putrajaya Tel : 03-88805725/ 5720/ 5723/ 5721/ 5857/ 5818Faks : 03- 88805793/ 5794/ 5822

No comments: